Plagáty

Plagáty a ich vývoj naprieč históriou

Plagáty a ich vývoj naprieč históriou

Litografia, teda kameňotlač, bola objavená v roku 1798, ale ešte roky potom bola táto technológia príliš drahá na produkciu plagátov.

V roku 1891 Toulouse-Lautrec vytvoril dielo Moulin Rouge. Pozdvihol tým status plagátov na vyššiu úroveň a spustil plagátový ošiaľ.

Každá krajina plagátmi oslovovala a propagovala jedinečnosť svojej kultúry a spoločnosti. Vo Francúzsku to boli plagáty kaviarní a kabaretov. V Taliansku opera a móda, v Španielsku býčie zápasy a festivaly, v Amerike cirkus, bicykle a literárne denníky.

Počas vojen slúžili plagáty ako prostriedok propagandy. Pomocou nich sa aktivizovalo, verbovalo, zbierali sa príspevky a zosmiešňovali súperi.

Druhá svetová vojna pozdvihla plagát na úroveň rádia a tlače. Používanie fotografií na plagátoch sa začalo v 20. rokoch v Sovietskom zväze.

Úloha a vzhľad plagátu sa počas storočí zmenili, aby sa prispôsobili vyvíjajúcim sa potrebám spoločnosti, ale stále v nej zohráva významnú úlohu. V poslednom čase sa vedú veľké debaty, či zvoliť tradičnú tlačovú reklamu, alebo sa preniesť do online sféry. Jedno druhé pritom nevylučuje. Naopak, obe svety sa môžu veľmi výhodne a šikovne dopĺňať. Klasické tlačené plagáty dnes často obsahujú napr. QR kódy, hashtagy, odkazy na stránky a informácie o súťažiach na sociálnych sieťach, čo aktivizuje zákazníka a efektívne zvyšuje povedomie o Vašom online podnikaní.

autorka textu a grafických návrhov: Miroslava Pavlinská
www.miragrafik.sk | webdizajn, grafika a fotografia

Litografia, teda kameňotlač, bola objavená v roku 1798, ale ešte roky potom bola táto technológia príliš drahá na produkciu plagátov.

V roku 1891 Toulouse-Lautrec vytvoril dielo Moulin Rouge. Pozdvihol tým status plagátov na vyššiu úroveň a spustil plagátový ošiaľ.

Každá krajina plagátmi oslovovala a propagovala jedinečnosť svojej kultúry a spoločnosti. Vo Francúzsku to boli plagáty kaviarní a kabaretov. V Taliansku opera a móda, v Španielsku býčie zápasy a festivaly, v Amerike cirkus, bicykle a literárne denníky.

Počas vojen slúžili plagáty ako prostriedok propagandy. 

Pomocou nich sa aktivizovalo, verbovalo, zbierali sa príspevky a zosmiešňovali súperi.

Druhá svetová vojna pozdvihla plagát na úroveň rádia a tlače. Používanie fotografií na plagátoch sa začalo v 20. rokoch v Sovietskom zväze.

Úloha a vzhľad plagátu sa počas storočí zmenili, aby sa prispôsobili vyvíjajúcim sa potrebám spoločnosti, ale stále v nej zohráva významnú úlohu. 

V poslednom čase sa vedú veľké debaty, či zvoliť tradičnú tlačovú reklamu, alebo sa preniesť do online sféry. Jedno druhé pritom nevylučuje. Naopak, obe svety sa môžu veľmi výhodne a šikovne dopĺňať. 

Klasické tlačené plagáty dnes často obsahujú napr. QR kódy, hashtagy, odkazy na stránky a informácie o súťažiach na sociálnych sieťach, čo aktivizuje zákazníka a efektívne zvyšuje povedomie o Vašom online podnikaní.

autorka textu a grafických návrhov: Miroslava Pavlinská
www.miragrafik.sk | webdizajn, grafika a fotografia

error: Obsah je chránený proti kopírovaniu